Odjel za ekonomiju

Objavljen rad Bihevioralna ekonomija u marketingu i arhitektura izbora; autora Karmen Gregov, Aleksandre Krajnović i Jurice Bosne

SAŽETAK RADA

Bihevioralna ekonomija istražuje ljudsku psihologiju i način na koji ljudi razmišljaju, reagiraju na okolinu i donose odluke u ekonomskom okruženju. Ovaj rad obrađuje područje primjene bihevioralne ekonomije u suvremenom poslovnom okruženju, koje predstavlja ‘plodno tlo’ par excellence za njeno djelovanje u ispunjenju zacrtanih marketinških ciljeva. U radu se posebice istražuje primjena koncepta poticaja u donošenju odluka u kupovnom procesu, odnosno u dizajniranju tzv. arhitekture izbora, ujedno propitujući ekonomske, društvene i etičke implikacije kada se poticaj koristi kao persuasivni marketinški element. Cilj rada je ispitati koja su to područja marketinga u kojima bihevioralna ekonomija ima najznačajnu primjenu, prikazati nekoliko karakterističnih marketinških modela iz područja bihevioralne ekonomije, te istražiti kakve su implikacije takvog djelovanja, ali i njegove granice. Isto tako, u radu se daje osvrt na neuromarketing kao specifično područje istraživanja. Metodom kritičke analize, autori u radu iznose pregled aktualnog stanja te izazove i predviđenja razvoja teorije i prakse u ovim područjima ispreplitanja marketinga, psihologije, neuroznanosti i socijalne psihologije. Znanstveni doprinos rada očituje se u obogaćivanju konceptualnog okvira primjene bihevioralne ekonomije u marketingu, ali i u propitivanju etičkih, pravnih, praktičnih i drugih granica njene primjene. Riječ je o području koje istražuje faktore donošenja odluka onkraj granica racionalnog razmišljanja i racionalnog donošenja odluka kao postulata klasične ekonomske misli, odnosno o poslovnim modelima koji su utemeljeni na psihološkim mehanizmima kojih često ni sami njihovi protagonisti nisu svjesni, pri čemu je utjecaj i mogućnost korištenja novih tehnologija i digitalnog okruženja praktički nesaglediv. Stoga se radi o osjetljivoj, aktualnoj i intrigantnoj istraživačkoj temi, koja traži daljnja istraživanja i interdisciplinarni pristup.

KLJUČNE RIJEČI: bihevioralna ekonomija, koncept poticaja, arhitektura izbora, etičke granice marketinga, neuromarketing

 

Objavljen rad autora možete pronaći na sljedećoj poveznici:

https://crodma.hr/wp-content/uploads/2023/10/8th-CRODMA-2023.pdf

Content