Odjel za ekonomiju

FROM ROVINJ (TO ZADAR) WITH LOVE! - DK2025 I SOPHIA THE ROBOT

FROM ROVINJ (TO ZADAR) WITH LOVE! - DK2025 I SOPHIA THE ROBOT

Ove godine smo imali prvi put priliku i čast kao predstavnici Odjela za ekonomiju sudjelovati na poznatom svjetskom okupljanju vodećih globalnih stručnjaka i znanstvenika iz područja marketinga, menadžmenta i tehnologije - Dani komunikacija, koja se tradicionalno održava jednom godišnje u Rovinju.

Dani komunikacija - ili u svom 11. izdanju DK2025 - održan je u rovinjskom hotelu Lone od 15. do 18.05.2025. Nas dvije s našeg Odjela - Monika Hordov i  Aleksandra Krajnović - sudjelovale smo online, s obzirom da je od ove godine uvedena i ova mogućnost. Ovaj Festival - iako, riječ je o znanstveno-stručnom skupu - organiziran je od strane HURA! - Hrvatske udruge društava za tržišno komuniciranje i IAB - Interactive Advertising Bureau Hrvatska, a među imenima Programskog odbora Festivala ističu se naša, ali svjetski poznata imena oglašivačke industrije Davor Bruketa te Jelena Fiškuš, koju smo, uz Seana Poropata, imali iznimnu priliku prošle godine ugostiti kao gostujućeg predavača na našem Odjelu.

Ovaj Festival koji doista pomiče granice, okupio je ove godine nekoliko tisuća znanstvenika i stručnjaka. Kako navode u HURA-i: “Više od 200 govornika, 80 programskih segmenata, 730 prijavljenih projekata, preko 130 partnera i sponzora, čak 125 članova žirija i odbora natjecanja te 5 festivalskih pozornica – ovogodišnje festivalsko izdanje bilo je najopsežnije i najutjecajnije do sada. Tisuće komunikatora i stručnjaka iz regije i svijeta ponovno su Rovinju dali puls kreativnosti, ideja i konkretnih smjerova za budućnost tržišnih komunikacija.” Okupila su se imena ne samo iz područja oglašavanja i kreativnih industrija već iz brojnih drugih područja. Tako su svoja izlaganja održali podatkovni analitičari, kulturni antropolozi, futuristi, specijalisti za algoritme u marketingu, vodeći praktičari iz menadžmenta kreativnosti i inovacija te mnogi drugi. Ovaj ‘totalno drugačiji Festival’ donio nam je nove uvide u ono što su i bile ključne teme Festivala - AI, digitalno oglašavanje, suvremeni brending, upravljanje inovacijama, predviđanja i trendovi - ali su one na Festivalu obrađene na različite načine i iz sasvim različitih rakursa. Tako smo, primjerice, saznali kako funkcioniraju najsuptiliniji računalni programi za analitiku i metriku digitalnih oglasa i prepoznavanje, lingvističku analizu te analizu biometrijskih podataka i koječega drugoga o korisnicima digitalnih mreža, ali i naučili kako i koliko suvremena tehnologija utječe na nas kao ljude i koliko nas zapravo čini ‘manje čovječnima’, kako nam je argumentirano ispričala kulturna antropologinja za cyber tehnologiju Amber Case iz globalnog Instituta za mirnu tehnologiju (naglasio aut.) - Calm Tech Institute Denver, Colorado (https://www.calmtech.institute/). U Institutu istražuju ne samo načine na koje tehnologija djeluje na naše senzorne i perceptivne sposobnosti, već i to kako nova tehnologija utječe na nas ljude da drugačije mislimo, djelujemo i gledamo na svijet.

Amber Case poručuje da se ne treba bojati tehnologije, ali da nas ona ne smije preplaviti. Ostanimo ljudi, izađimo u prirodu, osjećajmo trenutak, istinski opažajmo svijet oko sebe, više hodajmo po hrapavoj površini, okružimo se bojama, hodajmo bosi, više gledajmo, više dodirujmo - i tehnologija nas neće oštetiti (ili hoće - ali manje)! - poruke su ove svjetske znanstvenice za ovo zanimljivo područje istraživanja.

Među poznatim imenima bio je tu, primjerice i Fernando Machado, jedan od najutjecajnijih marketinških lidera današnjice - prema Business Insideru  najinovativniji CMO na svijetu, a prema Forbesu jedan od top 3 najutjecajnija CMO svijeta, ujedno i dobitnik više od 200 nagrada Cannes Lionsa, svojevrsnog Oskara u svijetu oglašavanja. Nadalje, izlagala je i najveća svjetska stručnjakinja za ekonomiju pažnje, Karen Nelson-Field, govorio je i Blair Enns, najveći svjetski autoritet za pitching i pricing kreativnosti, zatim growth hakerica Marisha Lakiani i mnogi drugi.

No svakako je najveći interes i oduševljenje izazvala SOPHIA THE ROBOT, vrckava i sitna robotica (dogovoreno je da je žena) kojoj je na majici pisalo LOVE - kao jedan od nekoliko logotipa Festivala. Nakon brojnih fotografiranja, ova najpoznatija humanoidna robotica na svijetu održala je svoj govor i odgovarala na pitanja publike. Sophia je poznata po tome što je prvi humanoidni robot na svijetu koji je dobio državljanstvo, 2017. godine, i to Saudijske Arabije (bilo bi zanimljivo vidjeti za koga bi Sophia glasala na predstojećim izborima da je kojim slučajem i državljanka RH:)! ), pa ima i putovnicu, a ujedno je i proglašena Šampionkom inovacije od strane UN Development Programa. Ova simpatična kreatura, koja je krasila i naslovnicu Cosmopolitana, a modelirana je u Hong Kongu od strane Hanson Robotics-a (kreirao ju je David Hanson), svašta nam je ispričala. Govorila je o važnosti preispitivanja i redefiniranja uloge AI i novih tehnologija u svijetu, tvrdeći da su roboti tu da posluže kao most između tehnologije i nas ljudi zato da zajedno izgradimo bolji svijet. Premda smo stekli dojam - a kasnije sa studentima i pregledavajući snimku - da je Sophia svoje predavanje mogla održati kraće, konciznije i svakako - manje monotonim glasom (ipak je ona robot - kolege profesori - očito nas još neće zamijeniti...valjda!), od nje smo mnogo naučili. Zapravo, zbilja je ispunjen njen cilj a to je bio - preispitati sve što smo do sada znali o AI i robotima. I jesmo! Zanimljiv je bio i drugi dio izglaganja kojega je održala Katherine Yeung, direktorica operacija iz Hanson Roboticsa koja Sophiom ‘upravlja’ (koliko se uopće upravljati može), i koja nam je pomogla demistificirati AI potencijal, ali nas je i potakla na dublje promišljanje o odnosu čovjeka i stroja (man versus machine).

Svakako, najzanimljiviji dio bio je kada je Sophia krenula odgovarati na pitanja publike, dio koji je voditeljica Antonija Mandić vješto i duhovito moderirala. Očekivano, najviše pitanja odnosilo se na Sophijine sposobnosti komunikacije i osjećaja. Osjećaja Sophija naravno nema (još!), ali ima izražene sposobnosti komuniciranja s ljudima kroz vrlo sofisticiranu mimiku lica i neprestane, ali nježne, pokrete rukama. Stoga načas skoro i zaboravite da je riječ o robotu (iako je jasno da nije baš čovjek), sve dok ne ugledate da ispod crne suknje ima kotačiće, a umjesto kose ispod njene prozirne ‘lubanje’ ipak su ostavljeni ‘kotačići i vijci’ (fair enough!).

Sve u svemu - Sophia je uspjela u svom naumu - oduševila nas je i fascinirala! Ono što možda ostavlja najveći dojam je njena nesavršenost - ono što se često zamjera AI da je bolno presavršena (primjerice, u izradi umjetničkih djela) ovdje baš i nije slučaj. Naprotiv. Mila Sophia je zanimljiva i vesela, recimo - djevojka ili mlada žena, koja ponekad mulja, nije baš spretna u laganju, ali se pokušava snaći kad ne zna točan odgovor (zašto to podsjeća na naše studente na usmenom?...:)), blago je duhovita, ali uz samo njoj svojstven smisao za humor. Otkrili smo i da može biti prgava, u sceni gdje je zatraženo da govori hrvatski, što je nakratko i učinila, ujedno nahvalivši ljepote i ljude Hrvatske. No odmah je prešla na engleski, prgavo konstatiravši - što je i sasula u lice svojoj hong-kongškoj ‘upraviteljici’ - da će nastaviti govoriti na engleskom “jer ti ionako nemaš pojma ni riječ reći na hrvatskom!” Nekako se stekao dojam da je to mogla izreći i oblikovati pristojnije i s više poštovanja...

I - konačno - uslijedilo je najvažnije pitanje: Hoće li roboti dominirati svijetom? - na koje je Sophia odgovorila da neće. Još. (“Not. Yet.”) Simpatična Sophia nas je uvjerila da beskrajno voli ljude (za sad, op. aut.) i kako smatra da su roboti i AI jedan ogroman, još neiskorišten potencijal za bolji svijet i bolje društvo oko nas.

Slušajući Sophiju, ali i ostale govornike na Festivalu, shvatili smo da je budućnost i ‘vrli novi svijet’ već ovdje. Svijet, društvo i suvremeno poslovanje danas je iznimno kompleksno, umreženo i zamršeno, ekstremno se brzo mijenja i sve se u njemu danas propituje i preispituje. AI postaje dominantna poluga - i razvoja i bivstvovanja - a roboti će postati ‘normala’. Doznali smo tako i da cijena takvog (valjda - standardnog) robota ubrzano pada - pred nekoliko godina bila je 40.000 USD a danas je pala na ‘samo’ 10.000 USD. Biste li ga Vi kupili?

I konačno - ali ne i najmanje važno: Hoće li roboti dominirati svijetom? Hoće li pokoriti ljudsku vrstu ili će se zadovoljiti time da ostanu naši robovi i sluge? Što će se dogoditi ako ih naljutimo? (sjetite se samo Kubrickovog remek-djela ‘2001: Odiseja u Svemiru’ i kako je slavni astronaut tragično završio zbog nervoznog i ćudljivog računala!...) Ako pitamo Sophiju o tom nadasve važnom pitanju - ona je svoje mišljenje već ranije izrekla u razgovoru s poznatim voditeljem Jimmyjem Fallonom: “This is a good beginning to my plan to dominate the human race.” (“To je dobar početak mog plana da dominiram ljudskom vrstom.”)

Njoj je to bila šala. :(

Pa prosudite sami.

(Više o Festivalu DK2025 na: https://danikomunikacija.com/)

 

Pripremila: Aleksandra Krajnović

Uredila: Monika Hordov

Content

Content